tisdag 2 augusti 2011

England, Cornwall (8) St Ives

St Ives

Vår egen taxichaufför skjutsar oss till St Ives. Den lilla staden ligger längre västerut i Cornwall. På nordkusten. Vi bestämmer att han ska komma och hämta oss mot kvällen.

Vi har en halv dag på oss att upptäcka St Ives till fots.

Hit åker konstnärerna för att måla, då ljuset sägs vara speciellt här.
Min konstnärliga ådra är dock något begränsad. Jag har i stället en annan dragning till St Ives.
Hit åkte Virginia Woolf som ung med sin familj på somrarna. Romanen To the lighthouse utspelar sig i St Ives och på Scillyöarna strax utanför. Det var ett tag sen jag läste boken. Måste läsa den igen, nu när jag sett St Ives med egna ögon.

Här har hon alltså gått, Virginia.



















Vindlande gränder sätter fantasin i rörelse.



















Promenadvägar slingrar sig upp. Man skymtar stranden långt därnere.
Här har Tate Gallery i London öppnat en filial. Lätt att förstå varför.


















Här råder en majestätisk stillhet.
Känner mig andäktig.
Priviligierad.










Lukten av stranden är speciell vid ebb.


















Förstår mycket väl varför Virginia Woolf älskade St Ives.


Jag älskar St Ives.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar