fredag 11 november 2011

Grekland, Rhodos (5)

Rhodos

Jag tycker om katter.
Det måste man göra om man ska trivas på Rhodos.
Vart du går, finns katter.

Inne på hotellområdet kommer sopbilen tidigt på morgonen,
den ska hämta rester från oss hotellgäster.

Vi har god utsikt från hotellbalkongen.
Framför den stora sopbilen ligger två katter.
De flyttar sig inte ur fläcken.
Men  killarna i bilen har träffat på katter förr.
De lägger vant ut lite kattmat på sidan.
Katterna följer girigt matlukten.
Vägen är fri.
Våra sopor hämtas,
katterna blir mätta.



Man får heller inte vara rädd för ödlor,
här på Rhodos.

Vi har ett husdjur.
Verkar ganska ofarlig.


Vi läste tidigare att alla ormar var utrotade på Rhodos,
efter att man tagit dit hjortar som trampade ihjäl ormarna.
Vi trodde länge att det var sant.
Ända tills vi träffade på tomma ormskinn i markerna.
Men vi har aldrig träffat på levande ormar här.

Det gjorde jag däremot häromdagen.
Hemma i Sverige.
Jag var ute för att plocka höstkantareller.



En stor, svart orm låg hopringlad på en sten.
Jag stannade inte tillräckligt länge för att kolla om det var
en snok eller en huggorm.

Jag gick hem.

Och drömde om Rhodos.
Där inga ormar finns.
Tror jag...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar