fredag 11 november 2011

Grekland, Rhodos (9)

Rhodos

Den grekiska mentaliteten passar mig.
Om jag nu får lov att generalisera nationalitetsdragen.
Vilket man inte ska göra.
Jag vet, men gör det ändå.

Många greker som jag har mött här på Rhodos och på flera andra turistorter,
har en avslappnad inställning till livet.
Värmen under sommarhalvåret gör att man rör sig lite lugnare.
Man lever här och nu.
De ser inte ut att behöva gå en kurs i mindfulness
för att kunna njuta av livet.

Om jag för en stund får bortse från
arbetslöshet
ekonomisk kris
protester och demonstrationer mot indragningar
låga löner
sänkta pensioner...



















Greker i storstäderna verkar vara lika stressade som vi
övriga västerländska storstadsbor.
Därför undviker jag Athen och andra storstäder.

Jag tycker om den gamla farbrorn som sitter på sin vingliga stol,
tittar på oss turister,
och ruskar på huvudet.
Som tar sig en ouzo eller en raki,
utan synliga berusningstecken.
Som inte kan förstå engelska.

Men det kalla kaffet, frappe, som serveras i glas,
det får de dricka själva.
Det gillar jag inte.

Men jag skulle inte vilja sitta på en stol resten av livet.
I värmen.
Och leta skugga.

Kvinnorna?
Ja, de sitter på sina stolar.
Inte på kaféet.
Ingen ouzo.
Vilken tur att jag är svensk.


    "Det svarta kaffet på uteserveringen
med stolar och bord granna som insekter"

                           Ur: Espresso
                     Av: Tomas Tranströmer

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar