söndag 3 juni 2012

Hälsingland, Segersta

Segersta är en liten ort i Hälsingland, Bollnäs kommun.

På svenska Wikipedia står att läsa att i Segersta finns en skola, en kyrka, en livsmedelsbutik och en pizzeria.

Mest känd har nog ändå lilla Segersta blivit för Segerstabron, som leder över Ljusnan. I folkmun kallas bron idag Milleniebron.
Bron som var föremål för inspelning av flera scener till den amerikanska filmatiseringen av Stieg Larssons bok Män som hatar kvinnor. I den amerikanska versionen: The Girl with the Dragon Tatoo.

Men det är inte Stieg Larssons förtjänst att vi söker oss till Segerstabron. Sommaren 2011 gör vi ett besök när man ordnar en loppis över hela bron. Festligt, folkligt och kul.































Jag gör några loppis"fynd".

Fynd? Tja, jag fick betala lite för mycket för mejerilådan.
Men jag lyckades i alla fall pruta ner priset 50 kr.


Väggkrukorna betalade jag bara 10 kr för.
Det kallar jag loppisfynd!



Här har han alltså varit - Daniel Craig - alias James Bond -
alias Mikael Blomkvist...

...och jag!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar