måndag 18 juli 2011

Australien, Perth (2)

Perth - kontrasternas stad

Jag vill ta reda på om den bild som media har målat upp är
sann.

Bilden av att hela Australien är full av ormar, spindlar och
kängurur. Och att bada i havet, har jag hört ska vara förenligt
med livsfara. Jag har matats med varningar om hungriga hajar. 
För att inte tala om alla krokodiler.

Det Perth som jag möter är något helt annat. Perth är
kontrasternas stad. Perth är en storstad, som liknar
vilken annan storstad som helst. Affärerna är desamma
och trängseln är densamma. Trafiken är hektisk.

Men jag upptäcker också en annan sida av Perth, som
skiljer sig väsentligt från miljön i city.

Här finns oändliga villaområden som sträcker sig miltals
ut från citykärnan. Här är lätt att gå vilse. Alla kvarter
ser lika ut i mina ögon.

Naturen runt Perth är fascinerande. Jag känner direkt att
jag befinner mig långt, långt hemifrån.

Men jag ser inte en enda orm, spindel, haj, krokodil eller
känguru - ute i det fria.

Däremot ser jag alla dessa djur och många fler på Perth zoo
och på akvariet.

Det närmaste jag kommer ormar är en varningsskylt på stranden.



I en tunnel på akvariet simmar hajarna över mitt huvud.


Fåglar har aldrig intresserat mig tidigare, men här upptäcker jag
hur de har en naturlig plats i tillvaron. Fåglar med färger jag
aldrig sett förr. Och ljudet - de skriker, kvittrar, kuttrar - ett
öronbedövande ljud hörs på vissa platser.

Våra svenska parker är fulla av duvor som smutsar ner och
äter våra matrester. Här i Perth hittar vi i stället kakaduor som
förökar sig och skräpar ner. Men nog tycker jag att de är
vackrare än våra duvor.

Kakaduor kan bli mycket gamla. Det lär ha funnits en kakadua
på London zoo som blev 82 år gammal.

















Det är vinter i Australien när jag besöker Perth. Ändå sprakar
färgerna i naturen. Det är växtligheten som är min allra, allra
största upplevelse av Perth.

Det är i mitten av juni. Temperaturen ligger mellan 15 och
20 grader och regnet står som spön i backen.
Oftast regnar det i sidled. Några dagar är som en mild
försommardag i Sverige.

Men jag har mycket kvar att upptäcka i Perth.

Jag har nyss kommit hit!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar