måndag 18 juli 2011

England, Sissinghurst (2)

Sissinghurst

I kryddträdgården hittar jag denna magnifika urna som vaktas av två lejon. Skålen i marmor är fylld av timjan. Den blommar inte ännu, men är ändå vacker.

Paret Nicholson bodde i Konstantinopel  som nygifta. De köpte lejonskulpturen till sin första trädgård där.

De transporterade den sedan till Sissinghurst, där den fortfarande står.

Romantiskt, tycker jag.


















Kamelia har alltid fascinerat mig. Den mystiska Greta Garbo som spelade Kameliadamen har nog bidragit till kamelians mytiska skimmer.

Här blommar kamelian i april. Den doftar inte, men frossar i sina rosa och vita nyanser.



















Kamelian var en populär modeväxt på 1800-talet. Den vill ha svalt på vintern, och jag har inte något lämpligt utrymme att förvara kamelia på.

Jag önskar mig en kamelia.
















Den vita kamelian har bra skydd av tegelväggen.
















Camelia Japonica Alba Simplex



















Sissinghurst har fullt av spännande och överraskande detaljer.
































The Nuttery
Mellan hasselbuskarna kommer vårblommorna upp.


Luften är kall och frisk, denna dag i april.

Days I enjoy are days when nothing happens
when I have no engagements written on my block
When no one comes to disturb my inward peace
When no one comes to take me away from myself

Vita Sackville-West

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar