måndag 18 juli 2011

England, Sissinghurst(1)

Sissinghurst

Utrustad med en nyinköpt kamera, som jag inte riktigt behärskar ännu, gör jag nu ett besök på Sissinghurst några mil sydost om London.

Det är en ganska kall och regnig aprildag, men solen värmer när den väl är framme.

Jag har läst om Sissinghurst och blivit nyfiken på trädgården som Vita Sachville-West och hennes man Harold Nicolson gjorde till en av Storbritanniens mest berömda trädgårdar.

Paret Nicholson kom till Sissinghurst 1930 och trädgården var då helt förfallen. De bodde här så länge de levde, ända till på 1960-talet. Idag drivs egendomen av The National Trust.

De ursprungliga byggnaderna var från 1500-talet och här har drottning Elizabeth 1 vistats. Jag känner historiens vingslag.


















Snörräta rader i trädgården är inte mina favoriter, men jag kan inte låta bli att imponeras av perfekt ansade och klippta gräsmattor och häckar.
Jag lyckas i alla fall hitta en liten kvist som de har glömt att klippa. Det känns skönt att hitta något som olydigt sticker ut.













































Blicken sveper över landskapet.
Jag känner att jag kan andas när jag fyller lungorna med den kalla och friska aprilluften.





"Livet är inte de dagar som gått,
utan de dagar jag minns"

Jag kommer att minnas den här dagen.

Hemma i Sverige är det fortfarande senvinter. Våren har inte dykt upp ännu, åtminstone inte i mellansverige.

Jag har varit i Storbritannien många gånger i april. Det är en härlig känsla att släppa fram vårkänslorna och se vårblommorna medan det fortfarande ligger snö kvar hemma.

Här på Sissinghurst blommar forsythian för fullt. Min egen lilla forsythia där hemma står fortfarande i djup snö.



Jag får uppleva våren två gånger. När jag kommer hem till Sverige vaknar allt till liv igen.
Då har vårprakten falnat här i England.





Det vilda, rufsiga bland påskliljorna tilltalar mig. Här finns inga raka linjer. Det kanske är därför Sissinghurst i vårskrud passar mig. Det vildvuxna lever sitt eget liv. Jag anar att det vilda är planerat i detalj.

Sissinghurst är indelad i olika rum. Här finns rosenträdgården, örtagården och fruktträdgården. Och mycket mer.
Här finns mycket att upptäcka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar