måndag 18 juli 2011

England, Sissinghurst (4)

Sissinghurst

Känner mig som hemma när jag hittar Upplands landskapsblomma långt hemifrån.

Kungsängsliljan blommar i Sverige i maj och juni, men här på Sissinghurst blommar den redan i början av april. Här finns hundratals.

Linné döpte blomman efter platsen utanför Uppsala, Kungsängen, där han hittade den vildväxande för första gången.


Kungsängslilja
Meleagris Fritillaria
 















Att göra taggtrådsstängsel av rosor är en bra idé.
Men jag gillar inte att klippa mina taggiga rosor. 
    Jag gissar att det prunkar av färger på sommaren.

Jag har hört mycket talas om den vita trädgården.
Det är för tidigt på säsongen vid mitt besök.
Men en sak är säker: Jag ska komma tillbaka hit
i mitten av sommaren, så jag får se den vita trädgården
i all sin prakt.

Lite snopen känner jag mig ändå. 
Har ju trott att några blommor i vitt ska man i alla fall få se.
Men, men - nästa gång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar