måndag 18 juli 2011

England, Sissinghurst (5)

Sissinghurst


Inte bara växter ger inspiration.

The Elizabethan brick, teglet, ger Sissinghurst en varm röd ton.
















Nu börjar skaparlusten komma.
Visst skulle jag kunna göra något liknande hemma i  min egen trädgård.


Att resa är för mig en vitaminkick när det gäller att hitta idéer.
Medicin för själen, kallar väninnan det här.
Utan mina resor skulle jag förtvina inuti.


Det här ger mig lust att prova nya vägar, en glädje som jag kan leva på länge, länge.

















Här i tornet har Vita sin skrivarlya. The Elizabethan Tower byggs troligen på 1560-talet.
Vi går uppför en vindlande trappa och får kika in i den plats där hon helst sitter och skriver, platsen där hennes kreativitet, hennes fantasi lever sitt eget liv. Utsikten genom fönstren talar sitt tydliga språk.


En sådan plats skulle jag vilja ha.


"A room of one´s own", skriver Virginia Woolf. Det bör alla kvinnor ha.


Men alla kan ju inte ha ett slott, med ett eget tornrum som skrivarverkstad.


Virginia Woolf korsar vår väg här på Sissinghurst.
Hon har under en tid ett förhållande med Vita Sackwell-West. 
Vita skriver 1931 en dikt; "Sissinghurst", som hon tillägnar Virginia Woolf.

Buried in time and sleep,
so drowsy, overgrown,
That here the moss is green
upon the stone
And lichen stains the keep.
- lav som färgar tornet -

Sonen Nigel hittar 1962 Vitas gömda manuskript, där hon beskriver sin kärlek till Violet Trefusis. Nigel skriver Portrait of a Marriage, boken som bygger på Vitas dokument. Boken blir även TV-serie. Vi köper filmen i butiken.

Then do the couds like silver flags

Vita Sackville-West



"Arkitektur är frusen musik"
                                   F von Schelling



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar