måndag 1 augusti 2011

Frankrike, Paris (8)

Paris

När jag strövar runt i Paris passerar jag både intressanta saker och sådant som jag klarar mig utan.

Jag åker inte till Paris för att handla i en Boutique Suedoise.
Men jag kan förstå att det känns bra att handla i en svensk butik, för en svensk som bor i Frankrike.
Våra blågula färger som vi delar med Ukraina.





Undrar varför man ska ha bilen med på akterdäck.


Kommer ordet Pariserhjul härifrån?


Jag tycker bäst om de vackra gamla byggnaderna.
Men visst finns det moderna byggnader som är tilltalande.

Här syns entrén till växthuset i Jardin des Plantes.


Den äldsta delen av växthuset byggdes 1714.
Här byggdes senare de första växthusen i världen med så stora dimensioner av glas och metall.
I alla fall om jag ska tro hemsidan till Jardin des Plantes.
Den hittar du här:


Om du inte är så hemma på franska språket, kan du ändra språket till svenska.
Då följer en intressant översättning.
Tekniken går framåt, men mycket finns kvar att göra... :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar