torsdag 18 augusti 2011

Frankrike, Alsace (10)

Alsace

Efter fyra nätter i tält börjar vi längta norrut.
Vi är ganska nära Luxenburg. Där har vi aldrig varit.
Det skulle vara spännande att se åtminstone lite av det
för oss okända landet.

Vi packar ihop vårt tillfälliga läger och drar iväg.
Det är en av tjusningarna med att semestra i tält.
När man tröttnar - åk därifrån!

Många intryck sköljer över oss på vår färd efter motorvägen norrut.
Motorvägarna i Frankrike är avgiftsbelagda.
Vi betalar 7 euro + 4 euro.
Vid den här tiden hade vi inte kommit på idén med trängselskatter i Sverige ännu.


Kör över gränsen till Luxenburg och nu har bilarna nationalitetsbeteckningen L.























Vägskyltarna är oftast både på tyska och franska.
Det visar sig att luxenburgarna talar en väldigt speciell dialekt.
Ett holländskt par berättar att de känner igen något enstaka ord
från sin holländska.
Vi gör ett försök att ta oss in i staden Luxenburg, men ger upp.
Trafiken är tät och vi hinner inte läsa skyltarna ordentligt.
Vi åker runt, runt.

Det är varmt.

Campar en natt vid en badanläggning.
Allt är som det ska vara på semestern.
Ett undantag: Damen som tar emot i campingens reception.
Hon ser ut att avsky alla gäster som kommer dit och stör.
Hon granskar misstänksamt våra pass.
Tittar noggrant upp på oss för att kolla att passen verkligen är våra
och att bilden på passen föreställer oss.
Jag börjar känna mig besvärad.
Skulle nog ha fräschat upp mig innan jag checkar in.
Damen skjuter slutligen motvilligt över en bricka med nr 82.
Brickan ska fästas synligt på tältet, annars får vi böta.

Vi sover ändå gott den natten.

Det bestående intrycket från vår resa runt Route de Vins d´Alsace, är nog
det fantastiska landskapet, med vinstockar så långt ögat når.

















Landskapet påminner mig om några tänkvärda ord,
 som jag hittade på Wij trädgårdar i Ockelbo.







Men nu börjar vi längta hem till Sverige.
Vi tackar för oss.





















svensk mat
havet
den höga klara luften på morgnarna
min egen trädgård

Jag längtar hem

Au Revoir Alsace

Det är varmt hemma i Sverige också.
Nu åker vi ut på havet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar