fredag 11 november 2011

Grekland, Rhodos (11)

Rhodos

Vi lämnar nu Rhodos för den här gången.
Övertygade om att vi kommer tillbaka.

Till sist, bara måste jag visa vad jag hittade i receptionen på hotellet:


















Min papegojblomma
Strelizia reginae
Från Madeira

Hur kan den trivas här i värmen?

Det är svårt att få loss fantasin, just nu, när det gäller hur man som turist
njuter av att semestra i Grekland.
Problemen är så stora,
att det känns fel att ägna sig åt att berätta om sol och bad.
Jag återkommer senare, när Grekland har rest sig ur stormen.
För det kommer bättre tider.
Det är jag övertygad om.

Jag skulle ju berätta om Kallifatides också...
Min favoritförfattare just nu.

Men jag är också uppfylld av något helt annat.
Jag och maken ska senare åka till Rom.
Just nu håller jag på att planera och läsa om alla sevärdheter, om maten,
om Fontana di Trevi, om Vatikanen, om...

Den bästa delen av resan är just nu

när allt är möjligt

Jag avslutar med dagens Tomas Tranströmer

Ett plötsligt korsdrag och gardinen fladdrar.
Tystnaden ringer som en väckarklocka.
Ett plötsligt korsdrag och gardinen fladdrar.
Tills avlägset en dörr hörs slå igen

långt borta i ett annat år

ur: Elegi
av: Tomas Tranströmer

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar