fredag 11 november 2011

England, York (1)

York

Jag är en anglofil.
Det är bara så.

Enligt svenska Wikipedia är en anglofil:

"En person som inte är engelsk, men har ett stort intresse för den engelska kulturen - till exempel språk och dialekter, idrott, musik, film, mat, kläder eller andra kulturyttringar".

Det är precis så jag är.

En av mina absoluta favoriter är York,
en charmig småstad i Yorkshire i norra England.
Här finns våra skandinaviska rötter, med historien inpå knutarna.
Vikingarna satte sina spår här.
Spår som finns kvar än idag.
Hela atmosfären andas Medeltiden.

Här kan man bara strosa omkring och njuta av lugnet
längs de små kullerstensgränderna.

Den mest kända gatan är The Shambles.
Motsvarande The Royal Mile i Edinburgh,
och Västerlånggatan i Stockholm.
























Var du än befinner dig i York, kan du lokalisera dig
efter katedralens torn som syns över hela staden.












York Minster är den största av Englands medeltida katedraler.
Katedralen är stängd för besökare när vi är här,
men vi lyckas smita in och göra en snabbvisit.
Sen blir vi utvisade.

Blir glad att hitta York Minsters hemsida. Där kan jag kolla
vad jag missat på plats.
Följer en virtuell tur runt hela katedralen.

www.yorkminster.org



"Gatorna har uppfyllts av människor.
Och damen som skyndar i trängseln väger försiktigt
det sista dagsljuset på sina ögons våg."

Ur: Caprichos
av: Tomas Tranströmer



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar