fredag 11 november 2011

England, York (2)

York

Kön ringlar sig lång utanför vikingamuséet Jorvik.
I York har man funnit den största bosättning av skandinaviska
vikingar som finns i England.
Man skulle bygga en parkeringsplats, och fann, när man grävde på platsen,
rester av en hel vikingastad.
I stället för parkeringsplats blev det en av Yorks mest besökta muséer.


















Inne i muséet förflyttas du tillbaka till 900-talet och placeras i  en linbanestol,
där du ser en uppbyggd vikingastad från luften.
Ljud, eller oljud om du så vill,
ljud överallt.
Kackel, bräkande, t o m dofterna har man tagit med.
Och jag är glad att jag inte levde på vikingatiden.

Vaxdockorna är i bästa Madame Tussaud-stil. Nästan.

På ett ställe hör jag någon variant av gammal medeltida
svenska talas. Annars var det mest danska vikingar
som hittade hit. De svenska vikingarna drog sig mot
Ryssland.


















Det är skönt att komma ut i den friska yorkluften
efter besöket på Yorvik.

Men jag har lärt mig mycket under besöket.
Danska vikingar erövrade staden år 866 och kallade staden Jorvik.
I den gamla stadsdelen har gatorna namn som slutar med gate,
ett arv från det danska gade - gata.

Solen står lågt nu.
Våra skuggor är jättar.
Snart är allt skugga.

Ur: Haikudikter
Av: Tomas Tranströmer

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar