söndag 22 januari 2012

Italien, Rom (1)

Rom


Nyligen hemkommen från mitt livs resa.
Rom är en upplevelse utöver det vanliga.
Hur kan jag ha missat det tidigare?

Fem dagars kulturdusch.
Behöver minst fem månader att smälta alla intryck.

Bara utsikten från hotellrummet är ett skådespel.
Tidigt på morgnarna är en strid ström av kvinnor och män,
som går in i kyrkan Santa Maria Maggiore - på väg till jobbet.

Tiggare och försäljare på torget hela dagarna.
När polisen närmar sig flyr de bakom ett hörn.
Två sekunder efter att polisen försvunnit,
strömmar de till igen.
















Kan inte se mig mätt.
Kyrkklockan klämtar.
Vi lär oss till slut systemet: Först timslaget, sen följer ett slag för varje kvart.
När nattlivet tar vid, är det en helt annan atmosfär där nere.


Fem dagar har jag på mig.
Att uppleva något av Rom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar