söndag 29 januari 2012

Sverige, Hälsingland (3)

Hölick, Hornslandet

Kusten längs Hälsingland är vår egen pärla.
Hjärtat klappar lite extra när jag ser bilder på mjölkört,
en sandstrand med vassruggar och vågor som skvalpar under bryggorna.


















Kan känna lukten av havet.
Mitt hav är inte lika salt som på västkusten,
men mitt hav doftar barndom.
















När jag låg på durken i ekan.
Pappa rodde drag.
Jag bara fanns.
Det kluckar på ett speciellt sätt under en eka.
Mjukt, dovt.
















Längst ut i havsbandet, tre mil öster om Hudiksvall,
ligger Hornslandet.
På den yttersta spetsen av Hornslandet
hittar du Hölick.
En pärla bland de hälsingska pärlorna.

Här kan jag bada, sola, koppla av och ladda batterierna.
Kring ett gammalt fiskeläge har man byggt upp en semesterby.

I Hölick finns en camping med lyxiga stugor att hyra sommartid.
Butik och en sommarrestaurang.

När jag nu går in på deras hemsida:  holick.se ser jag att nu kan man hyra stuga med året-om-jacuzzi.
Det låter frestande.

Tänk om fler kände till att Hälsingland har så mycket skärgårdsliv att erbjuda.
Ostkusten har sin speciella charm.
Västkusten har sin.

Här i Hölick finns en lång sandstrand, klart rent havsvatten.
Massor med folk på sommaren som solar och badar.
Men ändå möjligt att hitta en egen plats om man vill.

Vi som bor i Hälsingland blir nog lite bortskämda.
Vi är vana att ha skärgården nära oss.
Att kunna åka och bada i havet när vi vill.
Jag önskar att flera upptäckte vårt kustband.


Vintertid finns alla möjligheter till fritidsliv.
Vinterfiske, skidåkning...
Jag tycker om att promenera utan mål.
Att bara vara.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar