söndag 22 januari 2012

Italien, Rom (4)

Rom

För att vila oss från kyrkor och den svulstiga barockkonsten,
gör vi en rundvandring i en park i norra delen av Rom.

Ovanför den Spanska Trappan, finns ett stort parkområde,
Villa Borghese.





Här är fullt av promenerande romare, som rastar sina hundar.
Jag har sett bilder i tidningar från ett litet tempel vid den lilla
Villa Borghese-sjön.




Det ser helt annorlunda ut i verkligheten, än vad jag har föreställt mig.

Här är skolklasser på utflykt.
De har hyrt roddbåtar.















En vakt försöker förgäves ropa åt ungdomarna.
Jag gissar att han försöker få dem att sitta ner i båtarna.
Han tar hjälp av en megafon.
Men det hjälper inte.
Till slut ger han sig ut själv i en båt och hutar åt de högljudda roddarna.
Jag vet inte hur han lyckas, men det är ingen som faller i vattnet
medan vi är där.
















Det är annars lugnt och fridfullt här.
Höstfärger.
Löven prasslar under fötterna.
Det är skönt att vila från bruset i centrala Rom, bara för en stund.
Efter en dag i Villa Borghese-parken är vi redo igen
för nya tag i kulturens Rom.

På väg hem från Villa Borgheseparken, försöker vi ta en genväg tillbaka.
Vi hamnar då på fel ställe.
Vi går på en stig, som är full av tidningspapper.
Det verkar vara ett tillhåll för de uteliggare som det finns många av i Rom.
Man blir ständigt påmind om de stora sociala skillnader som finns här.
Överdådig lyx på ena sidan, och fattigdom och misär på den andra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar