söndag 22 januari 2012

Italien, Rom (9)

Rom

Peterskyrkan


För att komma in i Peterskyrkan, är jag tvungen att köa för att gå igenom en säkerhetskontroll.
Precis som i tullkontrollen på flygplatserna.




















Något som jag minns särskilt inifrån Peterskyrkan, är de
vackra biktstolarna.



Medan maken, som är höjdrädd, sitter i solen ute på Petersplatsen,
tar jag hissen upp till kupolen.
Jag tror att hissen ska ta mig ända upp till toppen.
Men jag har missat att drygt 500 trappsteg, måste jag själv kliva uppför.
En viss sorts gemenskap inträder
mellan oss turister som kämpar oss uppför trappan.
Man hör pust, stånk och stön ovanför sig.
Alla är artiga, och låter de andra gå förbi.
Allt för att få vila sig på de små avsatserna som finns.

Ett ungt japanskt par och jag delar på upplevelsen.
De ler så vänligt när de släpper förbi mig.
Lika vänligt ler jag tillbaka, när det är dags för mig att vila.



Upp går väl an - men ner.
Knäna låser sig nästan.
Men jag klarar det.
Triumf.

 Utsikten är belöning nog.
Michael Angel gjorde ett bra jobb.


Var ska de romerska siffrorna finnas,
om inte i Rom?







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar