söndag 15 januari 2012

England, Dover (2)

Vi bor på ett litet familjeägt hotell.
Liknar mer ett Bed & Breakfast.
Här serveras frukosten på gammalt hederligt vis.

Besticken är tunga, väldigt tunga.


















Efter en stadig English breakfast är vi redo för att göra Dover.

Dover Castle är en upplevelse.
Långt däruppe på berget syns slottet, var man än är i Dover.



Henry V111 har följt mig på mina resor.
Han dyker upp nästan överallt.
Dover Castle är ett av alla hans slott som han åkte runt och besökte på 1500-talet.


Promenaden upp till slottet är uppfriskande.
Kall, bitande februariluft.



När vi väl har tagit oss ända upp,
ser vi ut över hela Dover.


Här lär jag mig ett nytt engelskt ord.
Överallt talas om The Keep.
Vet inte vad det betyder.
Hem och slår upp ordet.
"Huvudtorn i medeltida borg".
Nu vet jag bättre.

Vi är i a keep.

Vi hoppar över museet från andra världskriget.
Man hinner inte göra allt under ett 4-dagarsbesök.
Men här rymdes alltså det allra heligaste.


Under oss finns tunnlar som rymde 2 000 män under Napoleonkrigen.
Under andra världskriget användes tunnlarna till skyddsrum,
men blev framför allt platsen för den militära kommandocentralen.
Här fanns även ett underjordiskt sjukhus under kriget.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar