måndag 18 juli 2011

Australien, Perth (7) Botaniska trädgården


Besöket i den botaniska trädgården i Perth tar en hel dag.

När jag promenerar över en gångbro, ser jag rakt ner i en djup ravin. Det känns som att vara mitt i urskogen.















Trädgården knyter an till aboriginernas historia. Det känns lite andäktigt när jag står framför en gammal aboriginsk kultplats.


















Court of contemplation


"We will remember them"


Denna 18 meter höga obelisk i granit är en mäktig syn. Monumentet har rests till minne av alla människor som har stupat i sin kamp för Western Australia. På insidan av muren finns 7 000 namn på personer som dött för sitt land och på utsidan finns 4 000 namn på australier som mist livet i andra världskriget.


Framför monumentet brinner en evig eld.


































Jag passerar ett svartbränt område av träd.
Här är alldeles tyst. Inga ljud från fåglar. Bara tystnad.


Besöket i Western Australian Botanic Garden i Perth är en mäktig upplevelse. Jag är uppfylld av så många intryck, både av bild och ljud. Besöket här ger mig en påminnelse om att människan bara är en del av vår värld. Den här känslan har jag bara upplevt en gång tidigare. Det var första gången jag besökte Stonehenge i England. Jag är bara en liten, liten länk i alltet.

Men jag känner också tillhörighet.

Jag hör hit.


1 kommentar: