måndag 18 juli 2011

Australien, Perth (9)

Mitt besök i Perth börjar nu närma sig sitt slut.


Tre veckor fulla av nya intryck och upplevelser. Jag försöker samla ihop mina minnen.


Maten


Något som är helt nytt för mig, men som är populärt i Perth, är att gå ut på restaurang och äta frukost. Något som ligger långt ifrån mina vanor hemma i Sverige.


Vi besöker en kinesisk restaurang. Den är så full av frukostgäster, att vi får köa ute på gatan innan vi ens har en chans att komma innanför dörrarna. Men när vi väl har fått ett bord, gäller det att välja mellan alla nya maträtter som servitörerna erbjuder. Man betalar vid utgången för det som man har ätit. Nya smaker. Rätter som jag aldrig sett eller smakat på tidigare. Bråttom, bråttom... Personalen jagar på oss, det står många i kö och vill ha plats. Jag äter, tuggar och sväljer. Plötsligt befinner jag mig ute på gatan igen. Fullproppad med friterad fisk och lite av varje.


Nog tycker jag att det är skönt att sitta vid mitt eget köksbord och äta ett kokt ägg i lugn och ro. Men detta är en upplevelse jag sent kommer att glömma.

















Ett besök i centrala Perth visar en storstad som inte skiljer sig nämnvärt från andra storstäder. Möjligen är tempot lite lugnare än i Sverige.



IKEA i Perth och i Sverige är i det närmaste identiskt lika. Vi äter köttbullar med lingonsylt. Den enda skillnaden är att det är bara vi som pratar svenska. Det är strängt förbjudet att fotografera inne på varuhuset. Undrar just vilka företagshemligheter de vill bevara.

Här slutar mitt besök i Perth. Det har varit ett innehållsrikt besök, fullt av upplevelser. Jag kommer nog hit igen. Det finns så mycket kvar att upptäcka.

Tack för mig och på återseende!



(Dottern på bilden får tvillingar några veckor  senare)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar