lördag 12 november 2011

England, York (3)

York

En av de bästa upplevelserna från York, är en kvällstur på
floden Ouse, som rinner genom staden.











Trots att det är en kall aprilkväll och plastsitsarna på stolarna ombord
är iskalla, minns jag denna tur med glädje.

Vi glider fram i mörkret, en stark lanterna riktas mot stränderna.
Upplevelsen liknar det jag har föreställt mig i fantasin,
hur det skulle vara att färdas på Mississippi.

Sjöfåglar tittar lite slött på oss när vi passerar.
Trädgrenarna hänger ner i vattnet.
Floden är alldeles grön.
Guiden berättar om områdets historia.
Vi förstår högst hälften, men vad gör det?
När berättaren gör en paus, strömmar klassisk musik ur högtalarna.
Det är en trolsk kväll.

Jag älskar vatten.
Klarar mig inte utan närhet till vatten i någon form.
Vi läser om ett vattenfall som ska vara spektakulärt i närheten av York.
Vänliga yorkshirebor visar oss vägen när inte kartan räcker till.
En dam är så hjälpsam, att hon nästan följer med oss i bilen,
för att visa hur vi ska åka för att hitta fallet.

Vi hittar dit, inga problem.
Allt är som det ska,
förutom att vattenfallet är torrlagt för tillfället.











Men det går att promenera runt på de hala stenarna också.

Det blir en härlig dag.
Trots Yorkshires motsvarighet till Döda Fallet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar